#ZOSTAŃWDOMU

Czy pandemia koronawirusa okaże się katastrofą dla sfery kultury?

Mało mówi się o skutkach pandemii wirusa w sferze kultury. Każdy z nas w mniejszym, bądź większym stopniu próbuje odizolować się od reszty społeczeństwa i pozostać w bezpiecznym domowym zaciszu. Większość europejskich krajów, w tym Polska, zdecydowało się na zawiesić działalność kin, teatrów i filharmonii na wskutek szybkiego rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19.

O ile namiastką wizyt w kinie może okazać się domowy maraton seriali na Netflixie, tak zastąpienie teatru, czy opery sprawia znacznie większy problem. Na przeciw spragnionym kultury w dzisiejszych czasach wychodzą wirtualne spacery po muzeach. Zwiedzanie muzeów online za darmo to świetna opcja , która pozwala na choć chwilowe przeniesienie się w świat sztuki.

Muzeum Powstania Warszawskiego oprócz zwiedzania oferuje internetowe lekcje historii, podzielone na dwa bloki – poranny przeznaczony dla dzieci i popołudniowy dla studentów i dorosłych.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w ramach organizowanej na portalach społecznościowych akcji #M2WSwirtualnie każdego dnia umieszcza ciekawostki i nowe projekty.
Na stronie internetowej muzeum dostępny jest również projekt Wirtualnego Spaceru po terenie historycznej Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte, który poświęcony jest historii bohaterskiej obrony półwyspu.

Wielu polskich artystów dobrowolnie poddaje się domowej kwarantannie, włączając się w internetową akcję #zostańwdomu. Z powodu koronawirusa odwołanych zostało sporo festiwali oraz tras koncertowych. Muzycy jednak znaleźli sposób, aby nie zawieźć fanów i nie tracić kontaktu z publicznością. I choć nic nie zastąpi widzom spotkania z artystą, to internetowe koncerty na żywo okazują się całkiem dobrą alternatywą. Przykład wyszedł prawdopodobnie od Irlandczyka Richie’ego Rosa. Dziś w Polsce możemy wybrać się na wirtualny koncert takich wykonawców jak Urszula, czy Krzysztof Iwaneczko.

Polski raper Mata, a właściwie Michał Matczak w związku z pandemią postanowił zablokować na platformie YouTube i Spotify utwory „Prawy do lewego” i „Schodki”, które jednoznacznie nakłaniają do wyjścia na świeże powietrze. Śledząc prognozę pogody dla stolicy, Mata postanowił zaapelować do swoich fanów, by pomimo wysokiej temperatury i słonecznej aury nie ruszali się z domów i pomogli w wyhamowaniu rozwoju koronawirusa.

Coraz popularniejsza w sieci staje się także akcja „Sztuka w czasach zarazy”, która opiera się na odtwarzaniu znanych obrazów popularnych malarzy za pomocą przedmiotów, które każdy z nas posiada w domu. Hitem stają się prace Magdaleny Antoniny, która zgodnie z oryginałem odzwierciedla charakterystyczny nastrój obrazów Zdzisława Beksińskiego. Dzięki tej kampanii dzieła, które w obecnej sytuacji nie mogą być podziwiane na żywo nie są zapomniane, a przeciwnie przez zabawę stają się bardziej rozpoznawalne.

Myślę, że warto uświadomić sobie, że kultura nie jest tylko dodatkiem do naszego życia, ale istotnym warunkiem rozwoju wielu ważnych obszarów. Jest powiązana z tyloma sektorami gospodarki, sektorem turystyki, edukacji, przemysłami kreatywnymi, hotelarstwem, gastronomią, transportem, spędzaniem czasu wolnego. Kultura będzie jednym z najważniejszych narzędzi dla rozbudzenia popytu w turystyce czy w wychodzeniu ze społecznej traumy, jaką jest zbliżający się kryzys wszystkich sfer życia. Pandemia koronawirusa pokazała, jak te wszystkie branże są ze sobą połączone i zależne od siebie.

Jowita Rybicka