W dniu 12 grudnia br. uczniowie naszej szkoły obejrzeli spektakl profilaktyczny Teatru „Kurtyna” z Krakowa pt. „Wyzwanie”. Bohaterką spektaklu, była kilkunastoletnia Basia. Ambitna, inteligentna, pracowita, sumienna i pełna ciekawości świata otrzymała szansę uczestnictwa w ogólnokrajowym projekcie, mającym pogłębić wiedzę, podnieść kompetencję i rozwinąć umiejętności jego uczestników. Dla Basi była to nagroda, mogąca urzeczywistnić marzenia o realizacji pasji. Dla jej rodziców był to tylko kłopotliwy epizod w życiu córki. Dla jej rówieśników był to moment, w którym okazali, wypływające z zawiści i zazdrości- głęboką niechęć i brak akceptacji dla planów dziewczyny. Guru szkolnej społeczności, Irek, zainicjował akcję internetowego poniżania i wykluczania Basi. Gdy pozbawiona wsparcia rodziców, wewnętrznie rozdarta, zdezorientowana i zagubiona próbowała przeciwstawić się tej fali nienawiści, otrzymała od swojego środowiska rówieśniczego szansę na pełne zaakceptowanie swojej osoby. „Chcesz żyć, być kimś, to zrób coś naprawdę, ludzie to docenią i będą cię szanować. My jesteśmy inni, wrażliwi, otwarci, pozytywni, i robimy to, co musimy”. Jak współczesny Faust dziewczyna podjęła wyzwanie i przekroczyła próg do nowego świata, który trafnie określił w spektaklu jeden z jej nauczycieli: sieć to takie społeczeństwo, gdzie znajdziemy wszystko to, co kiedyś było tylko w realnym świecie. Z jedną różnicą, w sieci wszystko dzieje się szybciej i tak naprawdę, nikt nad tym nie ma kontroli. W jednym momencie trafiasz na piedestał, jesteś bożyszczem, za chwilę jesteś obiektem kpin, samotnikiem trapionym cierpieniem. Tu bez namysłu podejmujesz decyzje, które ważą na twoim prawdziwym życiu. Adrenalina, smak ryzyka, chęć podobania się, bycia popularnym, modnym, najbardziej oryginalnym, najbardziej podobnym do celebrytów. Tu nie ma miejsca na słabość, tu masz władzę dawać innym akceptację, czyli życie, i masz władzę to życie zabierać. Oczywiście, decyduje większość, jednostka liczy się tylko, kiedy podejmuje wyzwanie. Nazywają to challengem. Pół biedy, jak obżerają się pizzą czy piją litry coca coli. Gorzej, jak dla polubień, plusów, laików narażają swoje życie i zdrowie.
Bohaterka spektaklu, Basia, zatraciła się w tym świecie. Lecz kiedy w finale przedstawienia jej nauczyciel daje dziewczynie szansę podjęcia prawdziwego, opartego na fundamentalnych wartościach wyzwania, widz wie, że jest to jedyna droga do zrozumienia i poznania siebie.
Po spektaklu uczniowie wysłuchali prelekcji podsumowującej przedstawione treści w spektaklu.
Wartości wychowawczo-profilaktyczne
Relacje – kształtowanie postaw społecznych – kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie/ rozwinięcie umiejętności zaspokajania potrzeb psychoemocjonalnych w sposób zgodny z przyjętymi normami, regułami i zasadami.
Wdrażanie kultury – przywiązania do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań -rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji oraz odczytywania uczuć i emocji towarzyszących innym oraz umiejętnego reagowania na nie/ postawy prospołeczne i obywatelskie w duchu poszanowania wartości uniwersalnych/wolontariat
Zdrowie-edukacja zdrowotna – umiejętności radzenia sobie ze stratą i traumatycznym doświadczeniem poprzez wykorzystywanie sposobów mających na celu odzyskanie poczucia sprawstwa i wpływu na własne życie/ umiejętności asertywnego radzenia sobie w relacjach z innymi/ rozpoznawanie i radzenie sobie z objawami depresji u siebie i u osób w swoim otoczeniu/ rozwijanie zdolności do samorealizacji, samokontroli i panowania nad emocjami.
Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych – umiejętność podejmowania racjonalnych decyzji w oparciu o posiadane informacje i ocenę skutków własnych działań/ postawy aprobujące abstynencję i unikanie substancji psychoaktywnych/ normy ograniczających zachowania ryzykowne oraz korygowanie błędnych przekonań na ich temat/ aktywna postawa w obliczu trudnych, życiowych problemów/ rozpoznawanie zagrożeń cywilizacyjnych/ umiejętność dostrzegania konsekwencji swoich zachowań wobec innych/ stosowanie w praktyce rekompensowania krzywd/ bezpieczne zachowania podczas korzystania z portali społecznościowych oraz metody przeciwdziałania cyberprzemocy/ konieczność rozwijania umiejętności psychospołecznych, radzenie sobie ze stresem, poszukiwanie pomocy/ rozwiązywanie konfliktów/ przewidywanie konsekwencji własnych działań.