Uczennice klasy 1a o profilu przyrodniczym: Marcelina Czerniakowska, Olga Łajtar, Aleksandra Matwij i Maja Mędrala przez ostatnie dwa miesiące pracowały nad półfinałową fazą Ogólnopolskiego Projektu Solve For Tomorrow. Jako jedna z 26 półfinałowych drużyn miały za zadanie nagranie filmu przedstawiającego ich innowacyjny pomysł dotyczący zmian klimatycznych.
Dziewczyny biorąc udział w programie Solve for Tomorrow podjęły wyzwanie, przez które chcą zrewolucjonizować lokalne środowisko na lepsze, bardziej atrakcyjne i świadome dylematów klimatycznych. Chcą utworzyć na telefon aplikację, która łączyłaby tak naprawdę kilka wyzwań: klimat, zdrowie i integrację. Aplikacja służyłaby do umówienia się chętnych ludzi na wspólny spacer, podczas którego zostałyby zbierane śmieci. Za każdym razem aplikacja wyznaczałaby nową trasę. Podczas pokonywania drogi aplikacja namierzałaby lokalizację i zapisywałaby: oczyszczony teren, czas wędrówki, ilość spalonych kalorii, długość przebytej drogi. W zależności od długości ścieżki aplikacja przydzielałaby odpowiednią ilość punktów, które zostałyby wymienione na zniżki w lokalnych restauracjach i sklepach, które podjęłyby się wyzwania.
W związku z udziałem w programie uczennice pod opieką mentorów – ekspertów programu Solve for Tomorrow zostały przeszkolone z metody Design Thinking – myślenia projektowego oraz poznały metodę STEAM – zakładającą podejmowanie aktywności, w ramach których wykorzystywane będą przynajmniej dwie z pięciu dziedzin nauki (S – Science, T – Technology, E – Engineering, A – Arts, M – Math).
Podczas warsztatów Solve for Tomorrow dziewczyny miały za zadanie wybranie tak zwanej ,,Persony”- osoby, do której kierowany jest projekt. Postawiły na młode pokolenie. W związku z tym przeprowadziły w naszej szkole ankietę, w której pytały młodzież czy temat zmian klimatycznych jest dla nich ważny, czy uczniowie zaangażowaliby się w różne akcje służące ratowaniu planety, a także czy używaliby takiej aplikacji. Przeprowadziły też wśród młodych ludzi sondaż, w którym pytały jakie czynności podejmują ludzie by dbać o środowisko, czy temat jest ważny i opowiadały o swoim pomyśle.
Kolejny krok jaki podjęły to współpraca z Państwową Wyższą Szkołą Techniczno-Ekonomiczną w Jarosławiu. Pod okiem eksperta pana dr inż. Tomasza Lewandowskiego, biorąc udział w zorganizowanych dla nich warsztatach programowania aplikacji mobilnych, zdobyły wiedzę jak utworzyć taką aplikację. Powstał jej prototyp.
Kolejny krok jaki wykonały uczennice to znalezienie lokalnych restauracji i firm, które włączyłyby się w działania proekologiczne. Na ten moment uzyskały aprobatę restauracji ADM Jarosław, restauracji Garnizon Smaków, Restauracji Klasyczna Słowik oraz Carmel Club Coffe, a także wsparcie marki STIHL.
Uczennice podjęły również działania, w których chciały podzielić się tym czego nauczyły się podczas warsztatów i tworzenia projektu. Nawiązały współpracę z Miejskim Przedszkolem nr 9 im. Jana Brzechwy w Jarosławiu. Dzieci pod okiem pani Ireny Frankiewicz i Agnieszki Szkoły narysowały piękne rysunki, w których pokazują, że też potrafią dbać o środowisko. Prace dzieci zostały wykorzystane w wykonanym przez uczennice filmie. Przedszkolaki zostały też zaproszone do naszej szkoły na wspólne warsztaty laboratoryjne związane z ochroną środowiska. Została też przeprowadzona rozmowa z panią dyrektor przedszkola dr Agatą Kolasa-Skibą, w trakcie której uczennice zyskały uznanie dla swoich działań. Pojawił się też pomysł, żeby przedszkolaki wędrując i oczyszczając miasto z śmieci mogłyby zbierać punkty, które przedszkole chętnie wymieniłoby na pomoce dydaktyczne.
Dziewczyny wybrały się też do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. bł. o. Michała Czartoryskiego w Pełkiniach. Przeprowadziły warsztaty ekologiczne metodą Design Thinking skierowane do uczniów klas siódmych i ósmych, opowiadały o swoim projekcie, wysłuchały pomysłów uczniów na temat działań proekologicznych, wykonały eksperymenty chemiczne, w których pokazały działanie substancji negatywnie wpływających na glebę.
Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy w nawet najmniejszy sposób przyczynili się do powstania półfinałowej pracy.
Trzymajcie kciuki o awans do ścisłego finału!!!
Prezentujemy pracę konkursową przygotowaną przez uczennice klasy 1a Marcelinę Czerniakowską, Olgę Łajtar, Aleksandrę Matwij i Maję Mędralę w ramach udziału w projekcie Solve For Tomorrow SAMSUNG